torsdag 5. mars 2009

Reklame

Reklame kommer fra det latinske ordet reklamare, som betyr "å rope ut". Dette er fordi før i tiden pleide folk å gå ut på gata og rope ut om et produkt de ville selge.
I dag trenger vi ikke lenger å gå ut på gata for å dumpe over reklame, for det finnes reklame nesten overalt. Det er reklame på TV, i aviser, på blader, på plakater, og på internett.
Meningen med reklame er å påvirke vanlige mennesker til å kjøpe et bestemt produkt.
Reklamemakerne har gått etter et ”retningsord” når de skal lage reklamene sine. Det er Aida. Aida står for attention, interest, desire og action.
Med attention menes blikkfang. Her brukes ofte sterke farger i reklamen, store overskrifter og fengende slagord, humor, og overdrivelser.
Interest vil si publikums interesse. Hvis reklamen ikke greier å fange interessen, er løpet fort kjørt.
Desire vil si at reklamen har påvirket publikum så mye at de har lyst på produktet.
Action vil si at publikum virkelig går til butikken og kjøper produktet ditt (tror jeg…)
Reklamer bruker også ofte avanserte ord eller ”forskere har godkjent…” for at det skal virke som om det er noe helt spesielt med produktet.

Make Up Store

Dette er en reklame jeg fant i et blad, og det reklamerer for Make Up Store.
Målgruppen er jenter mellom alderen 15 og 30 år, og meningen er å få dem til å kjøpe sminke derfra.

Overskriften er ”Make Up Store Whisper”. Den forteller om det mørke, sensuelle og mystiske. Selve bildet er mørkt og portretterer tre kvinnelige vampyrer i det de er i ferd med å overfalle en mann. Når det kommer til farger, er det ingen blikkfang, men man legger naturlig merke til bildet fordi den er mye mørkere enn alle andre reklamer, som ofte er lyse og morsomme. Reklamemakeren valgt å fortelle litt om hvorfor Make Up Store valgte mørke farger den sesongen kolleksjonen ble lansert (selvfølgelig høsten).
Teksten understreker bildet på en utrolig fin måte. Her passer det ikke med korte, morsomme setninger og ordspill, for bildet er inspirert av det mørke.

Jeg syns dette er en veldig gjennomført reklame. Den fanger oppmerksomheten min, og jeg tror det er svært få som har kommet på å bruke mørket i en reklame på denne måten før.

P.S. Teksten jeg henviser til er ikke med på dette bildet.

Statoil/Hydro
Dette er eb reklame som har gått på tv en stund. Den reklamerer for Staoil-Hydro, med den fengende setningen "Vi støtter morgendagens helter".
Staoil-Hydro er en energileverandør, og er et nokså stort selskap i Norge...

Jeg tror målgruppa for denne reklamen er først og fremst foreldre med barn, men også til unge med drømmer om å bli noe. Med slagordet deres, virker det tiltrekkende for dem som virkelig vil oppnå noe. Videoen viser klipp av unge mennesker som jobber for å oppnå drømmen sin, og dette kan virke motiverende på alle.

Jeg valgte denne reklamefilmen frodi jeg syns den er veldig søt. Det å putte mange klipp sammen av mennesker som jobber for å nå sine mål er kanskje gjort tidligere, men jeg liker det likevel, fordi det virker så utrolig reelt. At ingen av de som er med i filmen er kjente mennesker (dvs. folk som ikke blir gjekjent på gaten av andre enn deres venner) gjør at det er enda mer jordnært og du får vikrelig følelsen av at du kan oppnå det du vil, om du er villig til å jobbe for det.

Ingen kommentarer: