torsdag 26. februar 2009

Mitt Liv Som Hund


Mitt liv som hund
I 1985 kom den svenske filmen ”Mitt liv som hund” ut, regissert av Lasse Hallström.
Jeg er usikker på om filmen er basert på en ordentlig historie, eller om den baserer seg på en bok.
Da filmen kom ut fikk den veldig mange blandete kritikere, men de fleste likte den. Den ble nominert til to Oscarer, og har også blitt nominert til to andre priser. Den vant til slutt 13 priser.
Jeg tror filmens tema handler om en vanskelig barndom. Det handler om mot til å tørre å tilpasse seg et nytt sted og til å kunne løsrive seg fra det faste gamle og vante.

Ingemar Johnsson er en gutt på rundt ti år. Han bor i Stockholm, med sin mor og bror. Moren har fått tuberkulose, og hun har mistet mye av livsgnisten. For at hun skal få en avkobling fra den slitsomme hverdagen hun har, som går ut på å oppdra to energiske gutter, blir guttene sendt til hvert sitt sted for sommeren. Ingemar blir sendt til sin onkel i Småland, hvor også han får en liten avkobling til den hverdagen han er vandt med. I Småland blir han også god venn med den guttete jenta Saga. På loven bokser de, og later som om de er Sveriges store boksemestre; Floyd Patterson og Ingemar Johansson.
Etter sommeren drar Ingemar hjem igjen til en stressende hverdag, en sliten mor og en storebror som alltid skal finne på noe nytt for å skremme ham.
Når moren igjen blir dårligere, og sendes på sykehus, drar han tilbake til Småland, men ting har forandret seg siden sommeren. Han må starte på en ny skole, Saga har forandret seg, og han kan ikke lenger bo hos onkelen, men må bo hos moren til tanten i stedet. Lysthuset som Ingemar og onkelen bygget i sommer er derimot ferdig, og det er der Ingemar gjemmer seg når han finner ut at moren dør.

Jeg syns ikke anslaget i denne filmen er spesielt bra, siden jeg følte at den ikke fanget publikums interesse fra starten av. Jeg syns at spesielt starten skal være fengende, for da er det lettere å følge med på resten av filmen enn det det er om det hadde vært en velig kjedelig start. Kronologien er vel mer eller mindre grei, syns jeg. Handlingen er bygget opp i delvis kronologisk rekkefølge, det eneste er at det starter med at Ingemar forteller når han sitter inne i lysthuset til onkelen. Derfra går han tilbake i tid til ca. et halvt år tideligere, og filmen går normalt fram til hvor han sitter i lysthuset igjen, og videre fremover. Jeg vil da si at filmen har mest tilbakeblikk.

Personene i filmen er veldig forskjellig. I Stockholm er alt veldig alvorlig, og bærer tydelig preg over at moren er veldig syk. Alle de voksne er voksne, og barna får ikke på noen måte delta i de voksnes verden. I Småland derimot er det en lettere atmosfære, de voksne er lekne og glade, og bærer ikke samme preg av alvorlighet som det Ingemar er vandt med.
Ingemar selv, har hatt en veldig vanskelig barndom, og preges sterkt av det. Det er derfor nesten som å komme til en helt nå verden for ham, når han kommer til Småland.

Det er tydelig at handlingen er satt til en stund tilbake. Tv'en har nettopp kommet, og tuberkulose herjet fremdeles enkelte steder i Sverige.
Jeg ville sagt at selve filmen skildrer to forskjellige miljøer, det ene er ikke så veldig sosialt, mens det andre er mye mer annerledes enn det første, og dermed uvandt. For Ingemar er det litt vanskelig å tilpasse seg det nye miljøet, men etterhvert blir han bedre kjent med de andre barna, og slapper mer av.

Til slutt en liten oppsummering: "Mitt liv som hund" er en film som handler om Ingemar, en gutt fra Stockholm, som blir sendt ut til onkelen sin på landet for sommeren, for at moren mde tuberkulose skal kunne få slappet av. Der får han seg nye venner, og når han kommer tilbake dør moren, og han flytter tilbake ti Småland.
Temaet i denne filmen er mot og vanskelig oppvekst.

Selv syns jeg ikke filmen var direkte bra, men den var ikke direkte dårlig heller. Jeg syns det var vanskelig å sette meg inn i filmen, fordi den var nokså forvirrende, og dermed syns jeg også det var vanskelig å forstå meg på Ingemar, hvorfor han gjorde som han gjorde, osv.

Ingen kommentarer: