torsdag 5. februar 2009

Å komme seg videre



Da jeg først fikk høre at vi hadde fått en bloggoppgave som handlet om å skrive om en sang, fikk jeg masse tanker i hodet. Spesielt var det tanken på a man bare kunne velge én sang som fikk meg til å tenke. Hvis jeg skulle velge bare én sang som jeg kunne skrive om og som jeg atpåtil likte, hvilken skulle det vært? Ekstremt mange sanger dukket opp i hodet mitt nesten samtidig, og det jeg bestemte meg for var å høre på de sangene jeg har likt best et siste året.

Jeg endte opp med sangen "Rise above this" med Seether.
Seether er et sørafrikansk postgrunge-band, bestående av Shaun Morgan (forsanger), Troy McLawhorn (gitar), Dale Stewart (bass) og John Humphrey (trommer). Grunnen til at jeg valgte denne sangen var at jeg først og fremst syns den er utrolig fin, men også at den er helt spesiell, og skiller seg ut på en måte som svært få andre sanger gjør.

Sangen handler om at selv om man er i en depressiv periode så vil det gå bedre etter hvert, og at det er ingen grunn til å gjøre slutt på alt. Jeg tror også den er laget for å prøve å muntre opp spesielt folk med selvmordstanker og få dem kanskje til å tenke på hva det er de egentlig tenker på… Den ble litt komplisert…
Shaun Morgan skrev "Rise above this" om broren sin, Eugene Welgemoed, for å muntre ham opp under en periode han var veldig deprimert. Dessverre tok broren selvmord før sangen ble ordentlig spilt inn og utgitt, så sangen preges veldig mye av sorg og en tung stemning.

Når det gjelder virkemidler i sangen er det mye gjentagelser. Spesielt er det to setninger som blir mye gjentatt: "Rise above this" og "I'll mend myself before it gets me". "Rise above this" og "I'll mend myself before it gets me" tror jeg menes med at selv om man er i en veldig tung periode må man gå videre, før det virkelig kan skade en. En annen setning i sangen som jeg la merke til var ”48 ways to say that I’m feeling helpless”. Jeg tror det er en henvisning til ”The 48 ways to wisdom”, som er retningslinjer i den jødiske tro om hvordan man kan oppnå et suksessfullt liv. Jeg tror det prøver å fortelle at ”det er alltid et lys i enden av tunnelen”, som jeg har nevnt tideligere. Man må ikke kunne ha så mange forkunnskaper om bandets historie og grunnen til at forsangeren skrev den, for å kunne forstå budskapet, men om man virkelig vil gå i dybden og lese gjennom linjene, er det nok litt lurt.

Jeg mener at det er god sammenheng mellom tekst og musikk. Musikken er ikke dødtrist, noe jeg tror er veldig bra, for om den hadde på noen måte vært tristere eller langsommere kunne det blitt litt overdrevet. Likevel bærer musikken et preg av alvor.

Kilder:
Seether
Rise above this - sangtekst
Rise above tihs - musikkvideo
The 48 ways to wisdom

Ingen kommentarer: