torsdag 12. februar 2009

Janes dagbok




Jeg valgte sangen "Diary of Jane", fremført av Breaking Benjamin. Breaking Benjamin består av forsangeren Benjamin Burnley, Aaron Fink, Mark Klepaski og Chad Szeliga, og de kommer fra Pennsylvania, USA. Diary of Jane var den førte singelen som ble sluppet fra albumet "Phobia", og den kom ut i juni 2006. Albumet kom ut i August samme år. Denne sangen gå mest under sjangeren rock, så målgruppen ville jeg tro var mennesker mellom 13 og 30 som da liker denne type musikk.

Selve sangen er vel mer eller mindre en kjærlighetssang, men ser man på det som en slags historie, tror jeg kjærlighet bare er motivet, mens temaet er å tørre å ta sjansen ti å prøve å nå målet sitt. Videoen har en litt mørk undertone, og handler om Benjamin som leser dagboken til en dame som heter Jane. Vi går liksom inn i hennes verden, og når hun reiser seg fra badekaret finner hun ut alle speilene i huset er borte, bare rammen er igjen. Hun leter overalt etter speilene for å prøve å finne dem, og finner dem til slutt i ett av rommene i huset. Likevel ser hun ikke speilbildet av seg selv. Hele videoen slutter med at Benjamin legger en rose i dagboka hennes. Når han lukker dagboka ser man at han har stått på en gravplass hele tiden, og graven tilhører Jane, hvor det står at hun druknet da hun sovnet i badekaret. Dette forklarer delvis hvorfor hun ikke så speilbildet sitt i speilene; hun er død og det er ”spøkelset” hennes (kan man si det?) som løper rundt i huset på leting etter speilene.

Musikkvideoen er regissert av Ryan Smith, og er en slags blanding av en fortellende video (forteller historien om Jane) og konsertvideo, fordi bandet er med i videoen. Jeg ville ikke si at det er en altfor stor sammenheng mellom videoen og sangen, for mens sangen handler om kjærlighet eller å tørre å realisere drømmene sine, handler videoen Benjamin som leser dagboken til Jane. Det som gjør at jeg syns videoen og sangen likevel passer sammen er først og fremst melodien og den litt urolige undertonen på sangen, noe videoen understreker. I musikkvideoen møter vi bare på Jane og bandet. Det er Jane som er hovedpersonen, mens Benjamin Burnley er mer eller mindre en biperson. Resten av bendet er liksom litt... statister... Musikkvideoen skjer i et stort herskapshus (antageligvis huset til Jane) og på en liten gravplass. Hele videoen er rett og slett litt dyster; det er en gråtone i alle fargene, trærne stenger for mye av sollyset og det er ingen spesielt lyse, glade farger å se. Som jeg har sagt tidligere, syns jeg ikke teksten til sangen passer så bra tilvideoen, men melodien derimot passer bedre. Sangen starter i moll, noe som fører til at det med en gang blir dystrere preg. Alt det litt triste er likevel noe som er nokså typisk for Breaking Benjamin, så det hadde vært mer overraskende å se en video full av masse sjokk-farger sammen med en av sangene deres.

Det som fanger oppmerksomheten min er kanskje litt mangelen på farger. På gravsteinen på slutten av videoen kan man tydelig se at navnet er Jane, mens etternavnet er smuldret bort. På en annen video derimot kan man tydelig se at etternavnet til Jane er Bryan.
Jane Bryan var en kvinnelig skuespiller i 1930- 1940-årene. Hun var med i mange filmer, og en av dem het ”We are not alone”. Denne filmen deler samme navn som det forrige albumet til Breaking Benjamin, men om det er en tilfeldighet eller om det ligger noe mer bak det er uvisst. Som noen siste ord syns jeg videoen er bra, og er passer til sangen (med mindre man bare tenker på sangteksten i forhold til videoen).

Jeg syns det er mest oppmerksomhet rettet mot Jane, men det er vel det som er meningen, ettersom hun har hovedrollen. Jeg valgte denne videoen fordi den er annerledes fra de fleste videoer man finner på mtv, men jeg syns også at sangen er veldig fin.

2 kommentarer:

Stine sa...

"Diary of Jane" av Breaking Benjamin. Har aldri hørt denne sangen før, selv om jeg kjenner til gruppa. En veldig bra sang, som skaper en trist og noe skummel stemning. Du skriver veldig bra, og forklarer musikkvideoen bra! Jeg hadde litt problemer med å få med meg hva de sang om, men jeg skjønte det når du fikk forklart det! Godt valg av musikkvideo

"Visdomsord" sa...

Jeg er enig med deg at det er en bra video og en fin sang. jeg syns du har annalysert videoen på en god måte, og klarer å få handlingen i både sang og video godt frem.