fredag 31. oktober 2008

Hva er privat?

Jeg mener at man har overskredet grensen mellom det offentlige og private på internett når man ydmyker andre, eller legger ut ting som ikke er meningen at alle skal se.
Personlig syns jeg vel det er greit å legge ut informasjon om hva jeg heter og hva jeg interesserer megfor og lignende. Jeg er ikke så veldig fan av å legge ut hele mitt liv et sted hvos alle kan bruke infromasjonen på den måten det måtte passe dem. Jeg liker vel egentlig heller ikke å legge ut nr. mitt slik at hele verden plutselig kan ringe meg. Jeg vet at det allerede ligger på nettet, og andre steder som alle kan få tak i, men jeg tror ikke det erså mange som bruker hall sin tid på å loke på Opplysningen 1880, 1881 og Gule sider, i forhold til steder som Facebook og Nettby.
Jeg er litt usikker på det å spre informasjon og hvordan jeg bruker internett på den måten, men jeg regner vel med at jeg sender mail eller noe om det er noe...? Når det gjelder å finne informasjon går det vel for det meste i Google og andre søkesider, med mindre det er informasjon om personer...
Jeg syns det er litt ubehagelig, men ja, jeg kjenner til enkelte episoder hvor internettet har blitt brukt for å mobbe noen.

Grensen mellom privat og offentlig
Jeg har egentlig et veldig nøytralt forhold til det å legge ut informasjon om seg selv på internett. Folk får leve sitt eget liv uten at jeg har planer om å blande meg opp i det, tenker jeg. Men når noen legger ut informasjon som har en negativ virkning på en annen enn seg selv, syns jeg det rett og slett er dårlig gjort. Hva har den ene pesonen gjort for å fortjene det? En ting er å være uvenner eller å ikke like noen, baksnakke noen og spre rykter, men for eksempel å legge ut støtende bilder på et sted ikke bare folk du kjenner, men også totalt ukjente mennesker, kan se det og bruke det som de vil. Sprer man rykter eller baksnakker er det bare de som vet hvem offeret er som bryr seg, men på internett tror jeg det er mye verre. Ikke misforstå, for jeg er ikke for baksnakking og ryktespredning, men jeg tror det å mobbe over internett er mye, mye verre. Så det jeg prøver å si er vel; ikke legg ut private ting på internett som kan såre andre, du aner ikke hvor fort gjort det kan komme i besittelse av feil personer

Bilder:
http://www.cs4fn.org/fundamentals/images/handinflow.jpg
http://stormcloudi.files.wordpress.com/2007/05/depression_by_thirsty5.jpg http://www.skolenettet.no/nyUpload/Moduler/IKT-i-skolen/Pc_kjop.150.jpg

1 kommentar:

LK sa...

Det er godt å se at dere har et bevisst forhold til hva dere legger ut og ikke publiserer personlig informasjon ukritisk!