torsdag 15. januar 2009

Om å være seg sev - vår photostory



Da jeg hørte at vi skulle lage vår egen photostory/film ble jeg veldig glad, for filmredigering er noe jeg kan sånn halvveis, samtidig som det er noe som interesserer meg. Sammen med Hedvig og Stine ble vi fant vi ut hva det var vi ville lage film om, hvordan den skulle være og vi kom med mange ideer.
Vi startet egentlig med å skrive ned ideene våre, og etterhvert begynte vi å få et veldig klart bilde av hvordan vi ville ha det.

Historien vår handler om en jente som mest av alt ville være som de andre "kule" jentene, fordi det så ut som om de hadde det så gøy. Hun skilte seg ut fordi hun så annerledes ut og hadde ikke like kule klær som henne. Hun forandret på alt; utseennde og personlighet. De kule jentene så plutselig denne nye kule jenta og ville bli venn med henne, og jenta ble gladelig med, men etterhevrt merket hun at det ikke var like morsomt å være sammen med jentene som hun hadde trodd, og forandrer seg tilbake til det hun var før, og da finner hun seg en ekte venn hun kan være sammen med. Moralen i historien vår var det å tørre å skille seg ut og å være seg selv.

Vi skrev hele historien som et eventyr, for at det skulle være lettere å følge med og gjøre det kanskje mer spennende. Likevel filmet vi i nåtiden, for på en måte modernisere det.
En av de første og mest fremtredende ideene var noe à la fengslesreklamen (way back?) hvor det er en mann som sitter stille mens resten av verden går utrolig fort forbi. Vi gjorde noe av det samme i filmen hvor jenta begynte å føle seg alene igjen etter å ha forandret seg til en lik kopi av alle andre. Vi har prøvd å markere det ved å la henne stå stille på tre steder mens resten av verden farer forbi. Her filmet vi på Byporten og Oslo S i romjula, hvor det var mange mennesker. Jeg vet ikke helt hvordan Hedvig (som var den fattige jenta) følte seg da vi filmet i Oslo, spesielt når noen av de forbipasserende syns det var veldig morsomt å lage kaninører på henne eller stille seg rett foran henne og stirre. Stine derimot la ikke skjul på hvor utilpass hun var som emo og emosminken forsvant med en gang etter at vi var ferdig med å filme.

Vi filmet også på Burger King i Karl Johan og hjemme hos Hedvig. Til filmredigeringen brukte vi Final Cut. Nesten alt i filmen hadde vi laget selv. Sangen, bilder, og filmklipp, unntatt ett med Paris hilton fra filmen "Pledge this". Vi har gjort noen av klippene litt uskarpe og skurrete for å prøve å understreke den litt bisarre sinnstilstanden jenta er i gjennom hele historien.
Den største allusjonen i filmen er hvor feen (i eventyret) skriver på veggen. Dette klippet går gjennom filmen mange ganger, men det er ikke mulig å se hva feen skriver før helt på slutten. Dette har vi gjort for at man kanskje kan forstå at det kommer flere tegn i eventyret som prøver å fortelle jenta at hun må være seg selv, men at hun ikke forstår det før helt på slutten. Skriften på veggen kan også refereres til Bibelen.

Jeg må si at jeg egentlig ble nokså fornøyd med det ferdige produktet. Da hadde vi jobbet nokså mye med filmen, men jeg må bare legge til at Hedvig har det meste av æren for at filmen ble så bra som den ble, uten henne tor jeg ikke den hadde blitt slik.

Når det kommer til historien til de andre i klassen, likte jeg spesielt Stian og Katrine sin. De hadde photostory om to venner som hadde kjent hverandre hele livet memn ble skilt på grunn av krigen mellom Israel og Palestina. Det jeg likte med denne filmen var at den var veldig realistisk og det er trist å tenke på at slike historer skjr hele tiden rundt om i verden. Dessuten tar den også opp et viktig tema når det kommer til kriging; den uskyldige delen i en krig, barna. Barna har ingenting med krigen de voksne fører, men likevel går det utover dem.

Jeg likte også historien til Herman og Stine, som handlet om vennskap og fordommer. Jeg likte den veldig godt, fordi den advarer oss mot å dømme mennesker vi ikke kjenner i et veldig dømmende samfunn. Også denne historien er veldig realistisk. Hvis man dømmer mennesker man ikke kjenner, kan det føre til hat, som videre kan føre til andre ting (apartheid, nazisme osv).

Bildet er redigert

Ingen kommentarer: